Geng!



note: yeah! my grammar sucks! whatever!


Kuliah #001: Peluang Untuk Menang 1000+ : Semua Boleh Menang

Syukur Alhamdulillah kita dah orang muslim dah masuk fasa ke-3 bulan Ramadhan yang mulia ni. Dan dalam 10 malam terakhir ni Allah dah janjikan pada kita "satu ganjaran" iaitu satu malam yang amalan pada malam itu adalah lebih baik dari 1000 bulan iaitu malam Lailatul Qadar.

Kalau kita pi mana-mana masjid ke, surau ke, ceramah ke, atau solat jumaat, sampai je period 10 malam terakhir ni mesti je cakap pasal malam Lailatu Qadar dan kelebihan-kelebihannya. Cuma bila dah 3-4 hari terakhir tu dah tak cakap dah pasal malam Lailatul Qadar ni. Time tu dah mula dah cakap pasal 1 Syawal.


KELEBIHAN MENGHIDUPKAN MALAM AL-QADR

Kelebihannya terdapat dalam dua hadith sohih dan selain keduanya, telah diriwayatkan dari Abi Hurairah radhiallahuanhu, dari Nabi salallahualaihi wasalam telah bersabda; “ Barangsiapa yang menghidupkan malam Al-Qadr dengan penuh keimanan dan semata-mata kerana Allah, di ampunkan baginya segala dosanya yang telah lalu ” , dalam riwayat Al-Imam An-Nasaie telah menambah: “ Dan dosanya yang akan datang ”.

HIKMAH MALAM AL-QADR DI RAHSIAKAN

Allah Ta’ala telah merahsiakan malam Al-Qadr ini, dan Rasulullah salallahualaihi wasalam telah menjelaskan bahawa waktu yang di jangka akan berlakunya malam Al-Qadr adalah antara 10 malam yang terakhir dari bulan Ramadhan. Justeru itu, hikmah daripada perahsiaan malam Al-Qadr ialah agar orang-orang yang beriman bersungguh-sungguh dalam beribadat sepanjang malam bulan Ramadhan dan agar mereka sentiasa meneliti dan menanti akan kehadirannya pada setiap malam. Selain itu,antara hikmah ianya dirahsiakan ialah sebagai satu cara dari cara-cara untuk memupuk rasa asyik dan suka dalam beribadah serta menjaganya dengan baik.Oleh yang demikian akan bertambahlah kesungguhan dalam beribadah. Hikmah penyembunyian malam Al-Qadr ini adalah serupa seperti penyembunyian waktu yang mustajab untuk berdoa pada hari Jumaat, nama-nama Allah yang Maha Agung, dan rahsia Allah dalam ciptaan-Nya, redho Allah bagi hamba-hamba-Nya yang taat dan murka-Nya bagi siapa yang berbuat maksiat kepada-Nya.

TANDA-TANDA MALAM AL-QADR

Antara tanda-tanda yang paling utama yang telah di sebutkan dan di tetapkan di dalam kitab-kitab sunnah nabawiyyah adalah seperti berikut:

1. Ianya berada pada setiap malam bulan Ramadhan dan juga pada sepuluh malam terakhir dalam bulan Ramadhan, lebih-lebih lagi pada malam-malam ganjil.

2. Pada malam itu banyak malaikat yang turun ke bumi dalam bilangan yang tidak terkira.

3. Suasana pada malam itu tenang, cuacanya pula tidak panas dan tidak pula sejuk.

4. Pada paginya pula,matahari akan kelihatan kurang menyinarkan cahaya kemerah-merahannya, ianya terbit tetapi tidak bersinar At-Toyalisi telah menyatakan dari Ibnu Abbas radhiallahuanhu, bahawa Rasulullah salallahualaihi wasalam telah bersabda berkenaan dengan malam Al-Qadr; “ Malam yang dikabulkan segala doa, tidak panas dan tidak pula sejuk, dan matahari pada paginya kurang menyinarkan cahaya kemerah-merahannya ”. Muslim telah meriwayatkan dari Zar bin Habish dari Abi Ka’ab: " Sesungguhnya matahari pada paginya terbit tanpa sinaran padanya”, manakala Ubai pula berkata: " Kami telah di beritahu oleh Rasulullah salallahualaihi wasalam; Sesungguhnya ianya terbit pada hari itu tanpa sinaran padanya ”.

Adapun tanda-tanda lain yang tidak bersandarkan kepada dalil musnad sohih tetapi ianya berdasarkan pengalaman dan pengamatan individu-individu berkenaan dengan malam tersebut, antaranya ialah :

1. Air laut tiba-tiba menjadi beku

2. Tiada seekor anjing pun yang menyalak pada malam itu.

3. Keldai-keldai pula tidak bersuara.

4. Pokok-pokok kelihatan menundukkan dahan-dahannya ke bumi.

5. Terdapat cahaya yang kelihatan berkilau pada tempat-tempat yang biasanya gelap.

PENENTUAN MALAM AL-QADR

Kebanyakan hadis yang warid daripada Nabi Muhammad salallahualaihi wasalam menyatakan bahawa waktu berlakunya malam Al-Qadr secara umum dan yang paling sohih menyatakan ianya berlaku dalam bulan Ramadhan, pada 10 malam yang terakhir dan kemungkinan besar pada malam-malam yang ganjil iaitu : 21,23,25,27,29. Al-Imam Al-Bukhari telah meriwayatkan daripada Saiyidah Aisyah radiallahhuanha berkata; Bersabda Rasulullah salallahualaihi wasalam, “ Carilah malam Al-Qadr itu pada malam-malam yang ganjil daripada 10 malam yang terakhir dari bulan Ramadhan ”. Dan Al-Imam Al-Bukhari juga telah meriwayatkan daripada Ibni Abbas berkata: bersabda Rasulullah salallahualaihi wasalam; ” Carilah ianya pada 10 malam yang terakhir daripada bulan Ramadhan,………”. Selain itu, banyak lagi hadis-hadis lain yang seumpama dengannya.

CIRI-CIRI MALAM AL-QADR

1. Ia adalah malam diturunkan Al-Quran

2. Ia adalah malam yang mana ditetapkan segala perkara daripada perkara-perkara yang akan berlaku sepanjang tahun.

3. Ia adalah malam yang lebih baik di sisi Allah Ta'ala dari seribu bulan dan amalan kebajikan pada malam tersebut dilipatgandakan.

4. Sesungguh para malaikat turun ke bumi pada malam tersebut bersama dengan Ar-Ruh iaitu Jibrail alaihisalam.

5. Ia adalah malam yang aman, tenteram, sejahtera sehinggalah terbitnya fajar.

PERKARA-PERKARA SUNAT DAN ADAB-ADAB PADA MALAM AL-QADR

1. Daripada perkara-perkara sunnah yang utama yang dianjurkan ialah berazam dan berniat untuk menghidupkan malam tersebut dengan penuh keimanan dan ketaqwaan.

2. Dianjurkan untuk mandi pada setiap malam daripada 10 malam yang terakhir daripada bulan Ramadhan,berhias-hias dengan wangian,dan memakai daripada secantik-cantik baju selepas solat Maghrib sebelum solat Isyak da Terawih. Sesungguhnya perkara ini telah diamalkan oleh para sahabat dan tabiin,dan di kalangan mereka ada yang melakukannya sepanjang bulan Ramadhan.

3. Tidak menjamah makanan dan minuman yang terlalu berat semasa berbuka puasa untuk mengelakkan perasaan malas dan lesu ketika beribadah dan lemah untuk menghidupkan malamnya.

4. Memperbanyakkan doa, rintihan,memohon keampunan, kesihatan, keafiatan yang berkekalan dalam agama semasa di dunia mahupun di akhirat. Sesungguhnya Saiyidah Aishah radiallahuanha telah bertanya kepada Nabi Muhammad s.a.w berkenaan dengan malam tersebut, ” Apakah yang akan aku ucapkan apabila bertemu dengan malam Al-Qadr? Maka Nabi menjawab, “ Katakanlah:

اللهم إنك عفو تحب العفو فاعف عني

5. Dianjurkan untuk mengejutkan ahli keluarga sama ada yang kecil mahupun yang besar bertepatan dengan hadis sohih daripada nabi Muhammad s.a.w bahawasanya nabi Muhammad salallahualaihi wasalam padanya mengejutkan ahli keluarganya pada malam tersebut.

6. Dan daripada perkara-perkara sunat yang dianjurkan untuk melakukannya pada malam tersebut ialah menjaga solat maghrib, isyak dan subuh secara berjemaah begitu juga solat sunat terawih dan qiam.

7. Memperbanyakkan bacaan Al-Quran pada malam Al-Qadar. Diriwayatkan bahawa Ibrahim An-Nakhie melazimi membaca al-quran dan khatam dalam bulan ramadhan pada setiap tiga hari. Apabila masuknya sepuluh malam terakhir beliau akan menamatkan bacaan Al-Quran pada setiap dua malam( iaitu beliau menambah bacaan Al-Quran pada malam-malam yang dijangkakan berlakunya lailatulqadar ).

8. Selain itu,dianjurkan juga pada malam tersebut untuk melakukan amal kebajikan dan sedekah.Ini bersesuaian dengan apa yang telah disampaikan daripada Anas bin Malik radiallahuanhu, katanya: " Amalan pada malam lailatulqadar, sedekah, solat dan zakat adalah lebih baik daripada seribu bulan ".

SEBAIK-BAIK AMALAN PADA MALAM AL-QADR

• Sufian as-Sauri telah berkata: " Doa pada malam lailatulqadar lebih aku sukai daripada memperbanyakkan solat ".

• Al-Hafiz bin Rejab pula berkata: " Yang dimaksudkan dengan banyaknya doa lebih baik daripada solat yang kurang padanya doa,sebaliknya sekiranya solat disertakan dengan banyaknya doa itu adalah lebih baik. Sesungguhnya rasulullah salallahualaihi wasalam bersolat, membaca Al-Quran dan berdoa maka terhimpun diantara solat, bacaan Al-Quran, doa dan tafakkur pada satu waktu maka sesiapa yang melakukannya adalah lebih baik dan lebih sempurna ".

PERSOALAN

S: Adakah orang yang bermusafir,wanita yang bernifas atau kedatangan haid berpeluang untuk mendapatkan malam Al-Qadr?

J: Al-Juwaibir telah berkata: " Aku pernah bertanya kepada Ad-Dahhak, adakah wanita yang bernifas dan yang kedatangan haid, orang yang bermusafir, dan yang tidur akan memperoleh lailatul Qadar ? " Dia berkata: " Ya,sesiapa yang Allah Ta'ala terima akan amalannya, maka dia akan dipertemukan oleh Allah Taala dengan Lailatul Qadar. Maksudnya ialah sekiranya mereka itu melakukan amal kebajikan dalam bulan Ramadhan lalu diterima oleh Allah Taala, maka sesiapa yang diterima amalannya, tidak mustahil untuk dia mendapatkan malam Lailatul Qadar ".

*petikan dari http://thaqafah.coconia.net/index.php?option=com_content&task=view&id=126&Itemid=40://url

Ganjaran ni bukan macam ganjaran-ganjaran dunia yang mana hanya beberapa orang sahaja yang boleh dapat/menang. Ganjaran ni Allah berikan pada semua/siapa-siapa orang muslim yang beribadat dan menghidupkan malam Lailatul Qadar ini.

Jadi, kenapa nak tunggu lagi?
Rugi kalau terlepas peluang ni..
Sebab ganjaran ni memang dah konfirm kita boleh dapat!!

Bila ada peraduan yang dianjurkan yang peluang kita nak menang tak sampai 25% pun kita sanggup, ni kan yang dah terang-terang kita boleh dapat.

Marilah kita sama-sama mencari malam Lailatul Qadar untuk menampung amalan kita yang tak seberapa sebagai bekalan kita di akhirat kelak.

Selamat beramal..

1 Talks:

prastanta said...

smart layout kau shiall